स्थानीय संरचनामा अबको अवस्था

Jun 3, 2017
गाउँपालिका र नगरपालिका नै स्थानीय सरकारसरह जिम्मेवार हुने भएपछि सिंहदरबारको अधिकार स्थानीय तहमा पुगेको विश्वास आम सर्वसाधारणमा रहेको हो । नहोस् पनि किन ? आखिर गाउँपालिका र नगरपालिकाको स्थानीय तहको विकास निर्माणबाहेक नगर प्रहरी, सहकारी संस्था, एफएम सञ्चालन, आधारभूत र माध्यमिक शिक्षा, आधारभूत स्वास्थ र सरसफाइलगायत काम उसैको जिम्मामा रहनेछ ।
 संविधानको भाग १९ मा कानूनबमोजिमको कर लगाउन, उठाउन र ऋण लिन पाउने व्यवस्था स्पष्ट उल्लेख गरिएको छ । गाउँसभा र नगरसभामा प्रत्येक आर्थिक वर्षको राजस्व र व्ययको अनुमान स्थानीय कानूनबमोजिम पारित गराएर स्थानीय सरकारले आन्तरिक ऋण लिनसमेत पाउनेछ । यसबाहेक घरजग्गा धनी पुर्जा वितरण, कृषि तथा पशुपालन, कृषि उत्पादन व्यस्थापन, पशु स्वास्थ्य, ज्येष्ठ नागरिकलगायत तथ्याङ्क सङ्कलन, कृषिसम्बन्धी विभिन्न योजना स्थानीय तहले नै हेर्नेछन् । अनि आय स्रोतका रूपमा चाहिँ सम्पत्ति कर, घरबहाल कर, घरजग्गा रजिष्टे«शन शुल्क, सवारीसाधन कर, सेवा शुल्क दस्तुर, पर्यटन शुल्क, विज्ञापन कर, व्यवसाय कर, भूमिकर (मालपोत), दण्ड जरीवाना, मनोरञ्जन कर, मालपोत स्थानीय तहले नै उठाउनेछ । यत्रो जिम्मवारी पाएपछि राजधानीमा केन्द्रित शक्ति, सोझै तल्लोस्तरमा बाँडफाँट भएको त स्पष्ट बुझ्न सकिन्छ नै ।
मलेशिया या यूरोपेली राष्ट्रहरूकै उदाहरण लिने हो भने स्थानीय तहमा जुन अधिकार प्रदान गरिएको छ, त्यसले देश नै विकासको फड्को मार्न सक्षम भएको बुझ्न सकिन्छ । वैशाख ३१ मा सम्पन्न ३ प्रदेशको स्थानीय तह चुनावपश्चात् नेपालमा पनि अब यो पद्धति अघि बढ्ने निश्चित छ । हुन त बाँकी चार राज्यमा यो चुनाव गर्न अर्को महाभारत बाँकी होला, यद्यपि अब कुनै पनि स्थानीय तहले आफ्नो स्रोतसाधन आफै प्रयोग गर्न सक्नेछन्, जसले उक्त स्रोत र साधनको सही उपयोग हुने निश्चित हुन्छ । स्थानीय सरकार बनिसकेपछि स्थानीय तहमै विभिन्न अवसर सृजना गर्नेसमेत निश्चित छ ।

मुख्य तह, स्थानीय तहमा शक्ति पुर्‍याएपछि पारदर्शिता हुने निश्चित हुनेछ । केन्द्रीकृत शक्तिलाई स्थनीय तहमा लैजानासाथ स्रोतसाधन कहाँ कसरी प्रयोग हुनेछ भन्ने प्रश्न उत्तिकै चासोको विषय बन्न जान्छ । सामान्य दृष्टिले हेर्दा, हजुरबुवाले गाउँको जग्गा बेचे र उनले बेचेको पैसा के गरे भन्ने बारे ज्ञान पनातिलाई नहुन सक्छ वा उसलाई सोध्ने आँट नहुन सक्छ । तर, जब सोही जग्गा उसको बुबाको नाममा आउँछ, उसलाई चासो पनि हुन्छ र उसले आफ्नो हक पनि अनुभूति गर्छ । यस कारण आफ्नो गाउँ, नगर या उप वा महानगरपालिकामा आएको बजेट कहाँ कसरी प्रयोग भयो भन्नेमा जनभावना स्वाभाविक रूपमा उत्साहित हुनेछ । आफ्नो वडामा आएको बजेटलाई वडाध्यक्षले केमा प्रयोग गरे भन्ने विषयमा प्रत्येक परिवारको चासो हुने हुँदा, वडा अध्यक्षले केही काम नै नगरी उक्त बजेट आफ्नो खल्तीमा हाल्न त्यति सहज पनि नहोला ।
विश्वव्यापी प्रयोगमा आइरहेको यो प्रणालीले विकासतर्फ पनि उत्तिकै केन्द्रित हुने निश्चित छ । हुन त पहिले पनि यहाँ सीडीओ नभएको हैन, या वडा अध्यक्ष नभएको होइन, तर उनीहरूको त्यो बेलाको अधिकार र अब हुने अधिकारमा ठूलै भिन्नता छ । अब त स्थानीय तहबाटै आयस्रोत जम्मा पार्न सक्ने क्षमता रहेकाले त्यसमार्फत बजेट निर्माण गरेर विकासको कार्य तथा योजना आफै निर्माण गर्न सक्ने हैसियत कुनै पनि स्थानीय तहको प्रमुखले राख्छ । 
७ अर्बसम्मको बजेट प्राप्त गर्न सक्ने स्थानीय तहले सोहीअनुरूपको निर्माण कार्यमा पनि दक्षता राख्न सक्नुपर्ने हुन्छ । काठमाडौंमा बस्ने प्रधानमन्त्रीले मोरङको झोरहाटमा बाटो पीच नभएको समस्या बुझ्न विभिन्न प्रक्रियागत श्रेणीको सामना गर्नुपथ्र्यो र उक्त अवधिसम्म सरकार नै परिवर्तन हुने हुँदा त्यहाँ कुनै विकास तथा निर्माणको कार्य हुन अर्को युग नै लाग्थ्यो । तर, अब सोझै त्यहाँको प्रमुखले उक्त निर्माण कार्यको थालनी गर्न पाउने अधिकार भएको हुनाले छिटो हुने विश्वास गर्न पनि सकिन्छ ।
विभिन्न आय स्रोतको अधिकार दिइए तापनि स्थानीय तहले प्रदेश र सङ्घको अनुदानमा नै निर्भर हुनु पर्ने स्पष्ट देखिन्छ, जुन भोलिको दिनमा फेरि बहसको विषय हुन सक्छ । स्थानीय तहको प्रथम निर्वाचनमा विभिन्न लोभलाग्दा घोषणा गरेका उम्मेदवारले कसरी तिनीहरूलाई सम्पन्न गराउने उनीहरूले नै सोचेका होलान् । तर, यहाँ ‘कालु कालु मिलेर खाऊँ आलु’ नहोला भन्न पनि गाहै्र होला । उनीहरूलाई पार्टीकै नाम बदनाम हुने डर पनि हुन्छ, तर भ्रष्टचार गर्न यहाँ आँट मात्र चाहिने हो । विकासको मुद्दा एकातिर थाती राखेर, व्यक्तिगत स्वार्थ नहेर्लान् भन्न सकिने अवस्थाचाहिँ पक्कै पनि छैन ।

आफ्नो कार्यविधिदेखि आफ्नै कानून बनेर लागू गर्न पाउनेसम्मको अधिकार पाएको स्थानीय तहले आफ्नो जिम्मेवारी सक्षम रूपमा प्रस्तुत गर्न सकेको खण्डमा विकासको लहर आउन समय नलाग्ला । तर, कुनै पनि संरचनाको सफलता या असफलता कागजी वा सैद्धान्तिक प्रणालीमा नभएर कार्यान्वयन गर्न सक्ने क्षमतामा निर्भर गर्छ । कसैले मलाई ‘तँ यो सम्पूर्ण बजेट ले र योजना प्रस्तुत गर’ भनी भन्यो भने म त्यो गर्न सक्दिनँ, शायद त्यही भएर ३ ओटा प्रदेशमा सक्षम नेतृत्वलाई जनताले चुनिसकेका छन् । अब स्थानीय तहको विकास, स्थानीय भावना बुझेर गर्न कुनै अप्ठ्यारो पनि पर्ने छैन, किनभने कुनै पनि वडा अध्यक्षले सम्पूर्ण वडाभरिको समस्या हल गर्न सक्नुपर्छ, परेको बेला २ हजार ऋण दिनेदेखि दाजुभाइको झगडा मिलाउनेसम्म नैतिक जिम्मवारी वहन गर्न सक्नैपर्छ ।
एकैचोटि करोडभन्दा बढी रकम प्राप्त गरेपछि एक मनमा पाप नपलाउला भन्न सकिन्न । तर, केन्द्रीकृत सरकारझैं यहाँ काम गरेको या नगरेको, प्रत्यक्ष रूपमा हरेक आम जनताले आफै मूल्याङ्कन गर्न सक्नेछन् । यस कारणले गर्दा पनि यदि स्थानीय तहका प्रमुखले काम नगरे, आगामी चुनावमा उसलाई मात्र नभएर उक्त पार्टीलाई नै भोट आउने सम्भावना कम हुन जान्छ । यस कारणले पनि उक्त व्यक्ति र उक्त पार्टीको भविष्य सोझै कार्यप्रति रहन्छ । कामै नगरी पैसा खान अब सोचेजति सहज नहुने पनि स्पष्ट छ । यस कारणले पनि अब हरेक गाउँमा सिंहदरबार पुगेको छ, जसले उक्त गाउँको निर्माण आफै गर्न सक्छ ।
अब, स्थानीय जनता पनि जागरुक हुन आवश्यक छ । आफ्नो स्थानीय समस्या यी विजयी उम्मेदवारले हल गरे कि गरेनन् ? आफैले चुनेको प्रतिनिधि पदमा पुगेकाले अब जनताले गुनासो गर्ने ठाउँ पनि रहँदैन, यदि पूरा गर्ने दिशातर्फ लम्किएका छैनन् भने सोही समयमा आवाज उठाउन उत्तिकै आवश्यक पनि हुनेछ । नत्र फेरि यी विजयी उम्मेदवारले २/३ ओटा ठूला महल ठड्याउँछन् र जनता जहाँको त्यहीँ नै थन्किएर बस्न बाध्य हुनेछन् ।
रेग्मी एक ब्लगर हुन् र हाल क्याथ्फोर्ड कलेज बालकुमारीमा अध्यापन गराउँछन् ।
अभियान दैनिकमा २०७४-०२-९ मा प्रकाशित 

No comments: